Știri

24 ianuarie 2020

Lecții pe care trebuie să le învețe producătorii moldoveni de la cei polonezi

După embargoul impus fructelor poloneze în 2014 de către Federația Rusă, producătorii din Polonia au reușit să se reorienteze și să își comercializeze fructele pe piețe cum ar fi Emirate Arabe, Egipt, India.

Experiența polonezilor ar trebui să fie un exemplu de urmat pentru producătorii din Moldova care comercializează în continuare 99% din volumul de mere produse pe piața Federației Ruse.

Recent, un grup de producători de fructe, membri ai Asociației Moldova Fruct au fost într-o vizită de studiu în Polonia.

Scopul primar al deplasării a fost de a vizita una cele mai mari expoziții din Europa de Est destinată industriei fructelor și legumelor TSW Expo, Polonia la care și-au expus produsele și echipamentele mai mult de 500 de expozanți care au prezentat utilaj modern pentru sortarea, spălarea și depozitarea fructelor, soiuri noi de mere, produse pentru protecția livezilor, etc.

„Este o expoziție care s-a dezvoltat vertiginos în ultimii ani. Am observat un număr mare de vizitatori din Rusia, Ucraina și alte țări CSI, fapt care vorbește despre un interes sporit față de acest eveniment. Membrii Asociației au manifestat interes față de utilajul de recoltare, linii de sortare și spălare a fructelor, soiurile noi și material săditor”, spune Eugeniu Bumacov, specialist agrobusiness în cadrul Moldova Fruct.

Specialistul menționează că a observat o tendință de dezvoltare a pepinierelor din Polonia, iar materialul săditor polonez devine tot mai calitativ. „În topul soiurilor promovate la expoziție erau diferite clone Gala, cum ar fi: Dark Ann, Dark Baron, Must, Brookfield, Schniga; Golden Reinders, Red Johnaprince, Jeromine, Fuji și diferite clone ale soiului autohton - Ligol”, a comunicat Eugeniu Bumacov.

Producătorii din Moldova au vizitat și câteva cooperative de marketing. Polonezii vizitați au ținut să menționeze despre cât de mult au avut de suferit în urma embargoului impus de Rusia, dar și despre cum au reușit să se reorienteze, iar acum exportă mere în Egipt – o piață cu un număr mare de consumatori, India și Africa. Viziunea producătorilor de fructe din Polonia pentru următorii ani ține de diversificarea sortimentului de produse și a piețelor.

„Ar fi perfect dacă producătorii moldoveni ar învăța din experiența altora, nu din experiența proprie. Polonezii exportă și acum în Rusia prin Belorus, dar cantitățile sunt mici, iar riscurile sunt mari. Fermierii mici se orientează către alte domenii, încep să cultive pomușoare. Soiurile vechi cum ar fi Idared sunt defrișate și înlocuite cu afine, zmeură, etc., ne-a comunicat Eugeniu Bumacov.

Specialistul a subliniat că, în prezent pepinierele din Polonia produc masiv material săditor pentru țările CSI: Rusia, Kazahstan, Belorus, ceea ce înseamnă că în aceste țări se plantează masiv măr, iar locul nostru pe piața rusă se va îngusta în anii următori.

Vadim Lupu, producător de fructe de la Colicăuți, Briceni a relatat că vizita de studiu în Polonia l-a ajutat să-și construiască o imagine mai clară despre soiurile de mere pe care poți să le vinzi nu numai în Rusia, dar și pe alte piețe așa cum fac polonezii, Dubai, Egipt, India. „Cu Idared nu mai avem șanse de succes. Trebuie să ne orientăm la cerințele pieței. Avem multe de învățat de la producătorii de fructe polonezi. Noi, din păcate, continuăm să mergem pe ideea: dacă piața rusă ne oferă preț bun în acest an de ce să căutăm alte piețe, acest lucru ne poate face vulnerabili în viitor”, spune Vadim Lupu.

Tânărul este interesat să achiziționeze în următoarea perioadă o linie de sortare a merelor. În acest sens a discutat cu furnizori din Polonia. „Nu vom putea vinde în următorii 2-3 ani dacă nu vom avea capacități de calibrare, sortare și spălare a fructelor. Cerințele față de fructe sunt altele decât acum 5 ani. Iată de ce cred că trebuie să ne informăm despre tendințe, soiuri noi și preferințe ale consumatorilor de pe diferite piețe și să acționăm”, a mai spus tânărul producător.

Asociația Moldova Fruct organizează tradițional, în baza necesităților membrilor, vizite de studiu și misiuni de afacere, dar și vizite sau participare cu stand la expoziții internaționale. În rezultat, membrii asociației îți modernizează procesul de producere, își diversifică sortimentul și piețele de desfacere.