Problemele din sectorul fructelor au fost discutate în cadrul ședinței Consiliului Moldova Fruct
Deoarece în acest an, procesul de autorizare a dosarelor la subvenționare decurge mai greu și apar tot mai multe zvonuri că banii pentru subvențiile planificate în 2020 s-au epuizat, membrii Moldova Fruct s-au arătat îngrijorați că nu își vor mai primi ajutorul de la stat.În acest sens, domnul Curmei a dat asigurări că toate dosarele recepționate de AIPA în 2020 vor fi autorizate, și producătorii își vor primi banii până la 30 iunie anul curent.Directorul AIPA, a menționat că probleme cu care se confruntă AIPA nu țin de lipsa surselor financiare dar de lipsă de personal.
Membrii Consiliului au prezentat o scurtă informație privind situația la zi a sectorului de fructe pe fiecare raion. Astfel s-a constatat ca în total încă mai sunt păstrate în frigidere, circa 30 mii tone de mere.
În 2020 atât producătorii cât și exportatorii s-au confruntat cu probleme mari. Din cauza înghețurilor și a secetei calitatea producției agricole a avut de suferit, astfel o mare parte a fructelor au fost vândute fără a fi respecte toate normele de calitate.
Eugenia Velicescu, administratoarea companiei Elit Fruct, care este atât producător de mere, dar și unul din cei mai mare exportatori pe piața Rusiei, s-a arătat îngrijorată de viitorul pe care îl are Republica Moldova pe piața rusă.
„Deoarece concurența este mare, și multe țări precum, Iran și Polonia produc mere de o calitate înaltă, iar prețul este cu mult mai mic decât cel pe care îl propun producătorii fructelor moldovenești, riscăm ca în câțiva ani să pierdem această piață”, a spus Eugenia Velicescu.
Și Oleg Alexandrov, membru al consiliului a reiterat aceleași probleme. Consilierul a propus să fie formate grupuri de exportatori pentru a putea corespunde cerințelor rețelelor rusești care sunt tot mai dure. Altfel, producătorii riscă să rămână cu producția de mere nevândută.
O altă problemă invocată, a fost și faptul că în frigidere, după recoltare se pun mere de o calitate joasă. Vitalie Obrijanu, manager vânzări în cadrul FreshTime a propus formarea unui grup de vânzări, care să urmărească tot procesul, de la producere, păstrare până la livrarea fructelor la export.