Evoluția pieței merelor proaspete din perspectiva producătorilor de fructe din Moldova

Data publicării : 07.09.2021

Analiză elaborată de Tatiana Burca, specialist marketing al proiectului Agricultura Performantă în Moldova, finanțat de USAID

Tendințele actuale de pe piață pentru mere și pere proaspete în Uniunea Europeană și în țările terțe, precum și prognozele pentru sezonul viitor, au fost prezentate la conferința anuală Prognosfruit, organizată de World Apple and Pear Association (WAPA), care a avut loc pe 5 august. La conferință au participat producători, comercianți, importatori și procesatori de fructe proaspete din întreaga lume.

Conform datelor disponibile, în multe țări din Uniunea Europeană stocurile proaspete de mere pentru sezonul 2020-2021 sunt epuizate sau se vor termina în următoarele săptămâni. Evoluția prețurilor la mere proaspete de la producătorii europeni în 2021 până în prezent este următoarea:

Preț de la producător pentru mere sortată în UE, 2021, Eur/100 kg
Ian Feb Mar Apr Mai Jun Jul
Germania 71 77 74 76 77 79 83
Austria 95 93 92 90 91 92 99
Belgia 61 69 64 54 50 60 54
Croația 66 69 67 76 76 76 78
Spania 83 85 83 80 85 85 87
Franța 123 126 123 122 127 126 127
Grecia 86 91 93 93 87 87 98
Ungaria 63 73 71 73 66 76
Italia 80 80 80 80 83 81 77
Regatul Ţărilor de Jos 50 83 86 96 92 97 98
Polonia 40 38 45 49 42 39
Portugalia 83 82 85 85 83 81
Cehia 68 64 61 61 63 65 67
România 49 42 43 43 44 45

(Sursa: European Commission DG AGRI Dashboard).

Suprafața livezilor de mere din UE rămâne relativ stabilă – 473,000 de hectare. Dintre principalii producători europeni doar Polonia își extinde în mod activ suprafața livezilor pentru al treilea an consecutiv. Sezonul următor promite să aibă succes, cu un volum și o calitate înaltă a fructelor datorită condițiilor meteorologice favorabile. Potrivit experților, recolta totală de mere proaspete în UE în noul sezon va ajunge la 11,734,940 de tone, ceea ce este cu 10% mai mult decât în anul trecut și cu 5% mai mult decât randamentul mediu din ultimii 10 ani. Creșterea volumelor se datorează în mare parte creșterii recoltei preconizate în Polonia.

Volumul recoltării mărului proaspăt în EU, x 1000 de tone
2017 2018 2019 2020 Prognoza 2021 Dinamica de 1 an (2020:2021) Dinamica de 10 ani
Belgia 88 231 242 168 192 14% -10%
Croația 66 86 60 55 65 18% -3%
Franța 1422 1477 1651 1337 1375 3% -8%
Germania 597 1093 991 1023 1080 6% 4%
Italia 1704 2264 2098 2124 2046 -4% -5%
Polonia 2870 4810 2910 3410 4170 22% 12%
România 230 425 327 389 410 5% 8%
Spania 480 476 555 425 543 28% 12%
Anglia 207 219 205 196 191 -3% -8%
Alte țări 1587 2194 1744 1578 1663
Total UE: 9251 13275 10783 10705 11735 10% 1%

Pentru comparație, în Moldova peste 44% (205 mii tone) de mere din recolta anului 2020 au mers la procesare. Iar din volumul total al exporturilor, 99% de mere în stare proaspătă produse în Moldova au fost către Rusia, ceea ce în total constituie aproximativ 191 mii de tone.

La conferința Prognosfruit reprezentanții principalelor țări producătoare și-au prezentat viziunile pentru sezonul viitor:

Situația de pe piața Federației Ruse se schimbă rapid:

– Suprafața livezilor crește cu 8000 de hectare anual. În 2022, este planificată amenajarea a 9,000 de hectare de livezi.

– Producătorii ruși își măresc capacitățile de depozitare frigorifică. Până la finele anului 2021, este planificată lansarea a spațiilor noi de depozitare cu o capacitate de 70 mii tone,  iar către anul  2022 – a spațiifrigorifice de depozitare în Federația Rusă vor atinge o capacitate de un milion de tone.

– Iran reprezintă o amenințare serioasă la stabilirea prețurilor pe piața Federației Ruse, care, alături de Moldova, este percepută de producătorii ruși ca principalul concurent al prețurilor.

– Din 10 august, Rusia ridică restricțiile de import pentru un grup de producători de mere proaspete din Azerbaidjan, cu un potențial total de export de 122 mii de tone. (Pentru comparație, în 2020 Moldova a exportat 191 mii de tone către Federația Rusă).

– Relativ recent, pentru a-și consolida propria producție, producătorii de mere din Rusia au venit cu inițiativa de a introduce cote pentru merele importate din septembrie până în aprilie, precum și de a limita volumul merelor importate în consumul total al pieței – până la 40%.

Ca urmare a tuturor schimbărilor care au loc pe piață, precum și a schimbărilor în preferințele cumpărătorilor, în sezonul actual, pe parcursul verii, prețul pentru merele în stare proaspătă este de 2 ori mai mic decât în anul trecut.

Prețuri: mărul Golden Delicious – Federația Rusă (medie)

(Sursa: EastFruit – www.east-fruit.com)

Polonia rămâne principalul jucător de reglementare în segmentul prețurilor de masă. Condițiile meteo pentru noul sezon au fost destul de favorabile, iar producătorii polonezi se așteaptă la un nivel record al exporturilor de mere pentru piața proaspătă, cu peste 1 milion de tone, cu condiția însă că nivelul cantității va afecta cu siguranță calitatea. Un astfel de volum de producție necesită noi piețe de vânzare, în ciuda faptului că Polonia deja exportă mere în peste 80 de țări din întreaga lume. În noul sezon, 2021-2022, Polonia se așteaptă la un nivel foarte scăzut al prețurilor la mere pentru piața proaspătă și, ca urmare, la o calitate scăzută a produsului, precum și la o creștere a volumelor de prelucrare.

Franța și Italia ocupă ferm segmentul premium al mărului, cu branduri puternice recunoscute, poziții stabile și de încredere pe piață și prețuri ridicate. Prognoza pentru noul sezon 2021–2022 este optimistă. Pentru al doilea an consecutiv, ambii producători raportează condiții meteorologice favorabile, asigurând atât o calitate înaltă, cât și un volum mare de producție. Cazurile de îngheț și grindină au avut un impact redus asupra producției de mere, iar recoltele vor începe probabil o săptămână mai târziu în acest an. Evaluarea producției din stocuri la moment arată că până la începutul noului sezon stocurile de mere de anul trecut vor fi pe deplin epuizate.

Piața Germaniei rămâne una dintre cele mai importante pentru soiurile de club. Situația pandemică a stimulat foarte mult cererea în sezonul trecut, iar acest nivel al consumului de mere pe cap de locuitor va rămâne probabil și în noul sezon. Stocurile de mere din ultimul sezon au fost pe deplin epuizate până la începutul lunii august, iar recoltarea a propriilor fructe Germania o va începe cu o întârziere de 10 zile. Acesta este motivul prognozei creșterii cererii de mere de la comercianți chiar la începutul sezonului.

Marea Britanie se confruntă cu problema lipsei forței de muncă din cauza schimbărilor politicii interne și cu o criză pe piața transporturilor maritime. Dacă anterior, tranzitul din Noua Zeelandă dura 40-45 de zile, acum, în unele cazuri, depășește 65 de zile (cu 20 de zile mai mult). Ponderea merelor de export din țări îndepărtate (Noua Zeelandă, Chile, Argentina, Brazilia, Africa de Sud etc.) este de peste 44%. Producția proprie de mere în Anglia este în scădere, iar în noul sezon se așteaptă să scadă cu 10% comparativ cu volumul producției din anii anteriori. În special, se observă un deficit de soiurile Braeburn și Gala Royal.

Iranul activ cucerește piețele despre care producătorii moldoveni vorbeau în ultimii ani. De exemplu, ponderea merelor iraniene în totalul exporturilor către India în sezonul 2020-2021 a crescut până la 45% (comparativ cu 2% în anul trecut). Concurența merelor iraniene este simțită din ce în ce mai mult de exportatorii moldoveni și pe piața rusă. Potrivit analiștilor, volumul total al exporturilor de mere din Iran pentru acest sezon va fi de aproximativ 950 mii de tone. Este posibil ca sezonul actual să permită Iranului să conducă clasamentul mondial al exportatorilor de mere proaspete. Pentru a afla mai multe despre dinamica Iranului în ultimul sezon, consultați acest articol.

India este una dintre piețele în creștere și își mărește treptat propria producție. În același timp, importurile de mere cresc al treilea an consecutiv și se prognozează că importurile vor atinge un record de 400,000 de tone în sezonul 2021-22.

Israelul a anunțat una dintre cele mai ambițioase reforme agricole din ultimii 30 de ani. Reforma vizează scăderea prețurilor pentru consumatorul final prin creșterea concurenței pe piață. În acest scop, Guvernul Israelului reduce în mod semnificativ sau elimină impozitele și taxele la importul unui număr de produse comercializate în stare proaspătă, inclusiv fructe și legume. Datorită tensiunii politice, calea merelor iraniene către piața israeliană este închisă și, în combinație cu un avantaj logistic, aceasta oferă noi oportunități pentru exportul de mere proaspete de înaltă calitate din Moldova în această țară în noul sezon.

România așteaptă o recoltă de 410 mii de tone de mere în noul sezon, ceea ce este cu 5% mai mult decât în anul trecut. Cu toate acestea, volumul producției proprie nu este suficient, iar în 2020 România a importat peste 107 mii de tone de mere proaspete, dintre care mai mult de 62% sunt mere din Polonia, în timp ce ponderea merelor moldovenești este destul de nesemnificativă. În același timp, cota pentru importul fără taxe a merelor proaspete  din Moldova în UE rămâne nevalorificată și se ridică la 39,703 de tone (date din 12/08/2021).

Tendințe în diversificarea soiurilor

Uniunea Europeană intensifică producerea soiurilor de club și soiurilor noi și, conform prognozei, până în 2025, volumul producției va ajunge la aproape 1 milion de tone. În același timp, Pink Lady reprezintă cea mai mare parte din producția totală de soiuri de club.

Producerea „soiurilor noi” în UE, mii de tone:

Soiul/Brand x 1000 t  2018 2019 2020 2021 2025
Rosy Glow/Cripps/Pink Lady 275 289 273 241 300
Nicoter/Kanzi 65 70 72 75 80
RoHo 3615/Evelina 48 47 54 56 64
Scifresh/Jazz 37 43 40 48 55
Ambrosia 21 22 24 27 45
Scilate/Envy 7 13 15 18 29
Coop 43/Juliet 12 13 13 14 25
Cripps Red/Joya 12 13 9 13 25
Honey Crisp/Honey Crunch 18 17 10 16 25
Crimson Snow 10 15 20 27 45
Story Inored (free variety) 45 75
Altele* 80 100 200
Total 630 680 968

(Sursa: World Apple and Pear Association (WAPA) Prognosfruit 2021).

Rezumând concurența în creștere și dependența acută de o singură piață de export Federațoa Rusă, este imposibil să nu remarcăm vulnerabilitatea și instabilitatea înfricoșătoare a pozițiilor Moldovei pe piața mărului proaspăt. Acest fapt pune în pericol nu numai exportatorii, ci și sectorul în întregimel. An după an, rămân nevalorificate multe oportunități de business din sectorul  merelor în Moldova, spre deosebire de cei din sectorul de prune, struguri de masă și din 2021 caise, care și-au diversificat cu succes destinațiile de export și și-au consolidat pozițiile pe piețele externe.

Domeniile prioritare de creștere și dezvoltare a producțiilor de mere în stare proaspătă pe termen scurt și mediu sunt valorificarea potențialului pe piața locală și cele netradiționale (Israel, India, Emiratele Arabe Unite, România etc.), profitând de avantajul logistic și regimul preferențial existente de taxare a importurilor, în comunicare deschisă cu potențialii parteneri și planificarea vânzărilor programată în bază de program, precum și încrearea valorii adăugate și de creștere a vânzărilor de mere în segmente de prețuri mai ridicate. Astfel în fața sectorului stau următoarele sarcini:

  • Diversificarea sortimentului de soiuri prin înlocuirea livezilor vechi cu soiuri solicitate pe piețile țint cu un accent mai mare pe soirile de club care se bucură de o profitanilitate mai înaltă;
  • Introducerea noilor tehnologii de ambalare;
  • Înlocuirea lîzilor din lemn fără logouri cu ambalaje personalizate din carton sau ambalaje returnabile, pentru a stsface cerințele clienților pe diferite piețe țintă;
  • Aplicarea strictă a standardelor de calitate a merelor pentru a depăși perceția că merele moldovenești sunt de calitate medie și prețuri ieftine
  • intensificarea eforurilor menite să crească gradul de recunoaștere a brandului moldova un gust deosebit atât de către producători, cât și la nivelul sectorului în general;
  • mbunătățirea infrastructurii post-recoltare prin introducerea tehnologiilor moderne de depozitare, calibrare și ambalare;
  • Dezvoltarea mai activă a cooperării strategice pe verticală dinte producători și exportatori în eforturole comune de a crește competitivitatea merelor modovenești pe piețele țintă de export;
  • Optimizarea lanțurilor de aprovizionare și, în același timp, a modului de formare a prețurilor.

Agenția de Investiții din Moldova, Proiectul USAID Agricultura Performantă în Moldova, precum și Asociația Producătorilor și Exportatorilor de Fructe Moldova Fruct oferă sprijin divers producătorilor, care deja exportă, precum și celor care intenționează să dezvolte piețe noi pentru mere proaspete, sau asistență în lansarea activităților de export pentru companii care încă nu au experiență.

Producătorii pot beneficia de sprijinul de la organizații susmenționate pentru/în:

  • Căutarea clienților și încheierea acordurilor de cooperare cu potențiali clienți.
  • Organizarea misiunilor comerciale individuale sau de grup, tururi de studiu și participarea la expoziții internaționale și evenimente specializate. În condițiile pandemiei, multe misiuni comerciale sunt efectuate online și nu necesită costuri suplimentare din partea participanților.
  • Adaptarea produselor la cerințele piețelor noi, inclusiv introducerea de tipuri inovative de ambalaje, certificarea în conformitate cu standardele internaționale etc. Producătorii pot beneficia de asistență financiară, cât și tehnică pentru ajustările necesare.
  • Suportul tehnic în organizarea logisticii atât pentru transportul terestru, cât și pentru cel maritim. Dacă destinația de export este nouă pentru merele proaspete din Moldova, producătorii pot primi sprijinul financiar pentru a acoperi costurile de transport pentru primă livrare.
  • Suportul tehnic în inițiere și organizare a procedurilor de export, chiar dacă producătorii nu au exportat niciodată înainte.

Producătorii și exportatorii care intenționează să inițieze programe de export pe piețe netradiționale, de asemenea, pot contacta aceste organizații cu inițiative care nu sunt incluse în această listă.

Cea mai proastă strategie de dezvoltare este așteptarea inactivă. Produsul în sine, fără a-l adapta la nevoile pieței, fără a respecta standardele de calitate, fără respectarea atentă a tehnologiilor de producție și post-recoltare, fără ambalaje moderne, convenabile și recunoscute, nu poate aduce producătorului profiturile așteptate. Planificarea programelor de vânzări pentru întregul sezon și asigurarea relațiilor pe termen lung cu importatorii, diversificarea piețelor și a canalelor de distribuție, munca sistematică pentru a crea valoare suplimentară pentru produs – toate acestea, în combinație, vor ajuta producătorii moldoveni să evite pierderile financiare asociate cu volume imense de produse trimise spre procesare și pentru a asigura durabilitatea întregului sector pe termen lung.

Pentru informații adiționale contactați:

Tatiana Burca | Proiectul USIAD Agricultura Performantă în Moldova | tburca@moldovaagro.com

Iurie Fală | Asociația Producătorilor și Exportatorilor de Fructe Moldova Fruct | Ifala@moldovafruct.md