Expert olandez: Scopul nostru a fost să aducem producătorul moldovean mai aproape de piața UE

Data publicării : 06.09.2021

În luna august, expertul olandez Piet Schotel a fost într-o vizită de monitorizare la producătorii de fructe, beneficiari ai programului de export coaching, implementat de Moldova Fruct în cadrul proiectului „Reforma Climatului Investițional al R.M.” finanțat de Ambasada Suediei și implementat de Corporația Financiară Internațională, membru al Grupului Băncii Mondiale în colaborare cu agenția olandeză CBI – Centrul de Promovare a Importurilor din Țările în Curs de Dezvoltare.

Expertul a subliniat progresele înregistrate de companiile moldovenești în ultimii ani. Un număr mare de companii moldovenești au obținut în această perioadă certificate GlobalG.A.P./GRASP și au reușit să exporte produsele în țările UE.

„În cadrul programului de export coaching au fost organizate un șir de instruiri în cadrul cărora ne-am axat în special pe cerințele pentru export în Uniunea Europeană., inclusiv modalitatea de negociere cu cumparătorii, canale de distribuție, termenii de plată – toate aceste instruiri au avut scopul de a aduce producătorii moldoveni mai aproape de piața UE”, a spus Piet Schotel.

Producătorii au primit informații detaliate despre particularitățile și modalitatea de lucru a importatorilor/distribuitorilor în diferite țări ale UE. Participanții la program au beneficiat și de consultanță gratuită referitor la oportunitățile de accesare a piețelor UE, informații care le-au fost extrem de utile atunci când au abordat importatorii de fructe din UE.

Expertul olandez menționează că: „Scopul nostru a fost să schimbăm modul de gândire al producătorilor implicați în acest program, în așa fel încât ei să se concentreze nu doar la producere, dar și marketing. Acest lucru l-am reușit, beneficiarii programului și-au orientat mai mult atenția pe aspectele de marketing, au investit în modul de prezentare a produsului și în ambalaj. Am avut o colaborare eficientă cu proiectul USAID Agricultura Performantă în Moldova. În ultimii ani se vede o tendință clară de diversificare a pieței pentru fructe, s-a reușit acest lucru în special la prune”.

Trebuie să menționăm că în perioada de implementare a proiectului, fructele moldovenești au devenit tot mai cunoscute și apreciate în lume.

Ultima parte a programului va fi axată pe elaborarea unei strategii de marketing pentru sectorul merelor moldovenești care nu își mai găsesc loc pe piața Federației Ruse, dar și participarea la expoziția Fruit Attraction (Madrid, Spania) în perioada 5-7 octombrie, 2021.