Fructele moldovenești își caută nișa pe piața europeană

Data publicării : 03.03.2018

Cu suportul proiectului USAID Agricultura Performantă în Moldova, Asociația Moldova Fruct alături de 8 membri: producători, procesatori și exportatori de fructe a fost într-o misiune de afacere la expoziția  Fruit Logistica, care s-a desfășurat în perioada 7-9 februarie la Berlin, Germania. Companiile participante dețin certificate GlobalGAP sau sunt în proces de implementare a cerințelor pentru obținerea certificării respective și sunt interesate să-și extindă comerțul pe noi piețe ale Uniunii Europene.

„Fruit Logistica este considerată cea mai mare expoziție specializată din Europa. Acolo se întâlnesc producătorii, comercianții și agenții economici activi în lanțul valoric al fructelor proaspete și procesate din lume. În anul acesta ne-am întâlnit cu o serie de exportatori, distribuitori, retaileri, procesatori, furnizori de echipamente din Uniunea Europeană. Marea majoritate a acestora au fost interesați de produsele oferite de către membrii Asociației, solicitând informații despre volumele de fructe disponibile și eventuale grafice de livrare a fructelor . Totodată, producătorii au făcut cunoștință cu cerințele de calitate, standardele de marketing, ambalare, siguranță a alimentelor solicitate pe piața UE.”, a spus Vadim Codreanu, director marketing în cadrul Asociației Moldova Fruct.

Grupul a vizitat și piața agroalimentară angro din Berlin unde s-au întâlnit cu o serie de comercianți interesați de produsele din Republica Moldova.

În rezultatul participării la această misiune, producătorii de fructe au făcut următoarele concluzii:

Ion Ionaș, Ionextrans SRL

„Am înțeles că trebuie să lucrăm la ambalaj. Datorită prunelor și strugurilor noștri  europenii au auzit despre Moldova.”

Ion Tulei, Farm Prod SRL

„Participarea la acest tip de misiuni este foarte bună pentru noi. Am reușit să vedem produse noi, abordări noi de prezentare și soluții de ambalare. Am observat că lucrurile sunt în permanentă schimbare, noi din păcate nu ne-am schimbat. În rezultatul vizitării expoziției și discuțiilor am înțeles că fără implementarea standardelor GlobalGap nu avem ce căuta pe piața UE. În perioada următoare vom lucra la îmbunătățirea ambalajului pentru cireșe.”

Mihai Chilianu, MC Cominvest SRL

Este necesară o promovare mai intensă a brandului de țară și atunci exporturile cu siguranță vor crește. Trebuie să recunoaștem că exporturile reale vor începe atunci când va exista un preț rezonabil pentru produs. În prezent, prețurile oferite de cumpărătorii din UE sunt mai mici decât prețurile pe piețele tradiționale. În următorii ani, avem șanse reale să pătrundem cu prunele pe piața UE. La capitolul caise trebuie să acordăm mai multă atenție când și cum intrăm pe piață – dacă recoltăm după producătorii spanioli, avem o șansă.

Iurie Fală, Moldova Fruct

Nu avem cantități suficiente de fructe de calitatea solicitată pe piețele UE. Membrii trebuie să se mobilizeze mai mult în activitățile de promovare.

De menționat că, în ultimii anigrație cunoștințelor obținute şi noilor tehnologii preluate, a crescut ponderea fructelor moldovenești de calitate superioară ce pot concura cu cele din UE. În anul 2017, producătorii de fructe au reușit să exporte cantități semnificative de fructe în stare proaspătă pe piața Uniunii Europene, iar România a devenit a doua, ca mărime, destinație de export pentru fructele proaspete. Pentru prune a fost depășită  cu mult cota de export în UE fără taxe de 10 mii tone. Au fost exportate mai mult de 7 mii tone de mere și 18,5 mii tone struguri de masă. Cu suportul partenerilor de dezvoltare, cum este și Proiectul Agricultura Performantă în Moldova, finanțat de USAID, fructele moldovenești au fost promovate la 5 expoziții internaționale în cadrul cărora membrii Asociației au stabilit contacte cu noi cumpărători.