Rezultatele vizitei de studiu în Polonia

Data publicării : 03.02.2023

Vizita de studiu în Polonia a fost organizată în conformitate cu planul Moldobva Fruct. Obiectivele principale ale acesteia au fost:

  1. Familiarizarea cu tehnologiile și inovațiile din sectorul horticol în cadrul expoziției TSW 2023, care este considerată una dintre cele mai mari expoziții de horticultură din Europa Centrală și de Est. Acest târg reprezintă un loc de întâlnire a producătorilor de fructe și legume cu producătorii și distribuitorii de echipamente și tehnologii, inputuri și furnizori de servicii pentru industria horticolă. Anul acesta, evenimentul a găzduit un număr record de participanți, printre care 12368 de vizitatori, 311 expozanți din 15 țări – Germania, regatul Țărilor de Jos, Italia, Belgia, Franța, Ucraina, Danemarca, Kazakhstan, Elveția, Mexic, Austria, Luxemburg ș.a.

În cadrul expoziției, membrii asociației au luat cunoștință de noutățile în domeniul echipamentelor pentru lucrările mecanizate în livadă, au relaționat cu reprezentanții companiilor care furnizează aceste echipamente, au discutat cu reprezentanți ai companiilor care oferă servicii în diverse domenii, precum protecția livezilor, servicii de logistică ș.a. Din perspectiva post-recoltării, s-au purtat discuții cu câteva companii care furnizează echipamente pentru sortarea fructelor și ambalarea lor sub diferite forme.

2. Familiarizarea cu comerțul de fructe și legume proaspete în cadrul celei mai mari piețe angro de fructe și legume din Polonia, Bronize, unde participanții au aflat cum funcționează această piață, a cărei scop primordial constă în asigurarea orașului Varșovia cu fructe și legume proaspete, precum și flori. Aici se află cei mari importatori de fructe și legume proaspete și principalii distribuitori care deservesc majoritatea instituțiilor HORECA din Varșovia și suburbiile acesteia. E un exemplu frumos de cooperare între municipalitate, guvern și sectorul privat, în scopul creării unui complex care oferă un șir de servicii, începând cu cele vamale și în domeniul fitosanitar și terminând cu spații de depozitare pentru importatori și distribuitori.

Piața lucrează preponderent cu fructele și legumele produse în Polonia în sezon, iar în afara sezonului importă produse din toată Europa, astfel asigurând un flux stabil cu fructe și legume pe parcursul întregului an. Tot în cadrul acestei vizite conducerea pieței ne-a organizat o întâlnire cu un grup de importatori interesați în importul de fructe proaspete din Republica Moldova, la care au fost discutate subiecte ce țin de logistică, ambalaj pentru fructele sâmburoase și strugurii de masă și totodată au fost stabilite contacte între exportatorii noștri și importatorii polonezi.

Pe rafturile din piață se regăsesc strugurii Moldova practic în toate punctele de vânzare, iar în sezon sunt prezente și prunele și caisele moldovenești (caisele într-o cantitate mai mică). În ceea ce privește ambalajul solicitat pe piața din Polonia și anume cu trăsături specifice pentru struguri, caise și prune, trebuie să cunoaștem faptul că sunt preferabile cutiile mai mici, de 5-6 kg, din lemn și carton. Cutiile și lăzile de 9-11 kg nu contribuie la micșorarea timpului de vânzare, respectiv sunt mai puțin solicitate.

De asemenea, în cadrul acestei vizite de studiu, au avut loc întrevederi cu Agenția Poloneză de Promovare a Investițiilor și Exporturilor, care este o instituție de stat similară cu Agenția de Investiții de la noi, cu excepția exporturilor. Exportul de produse agroalimentare din Polonia, care se estimează la cca 40 mlrd. euro anual, este un lucru enorm pe care îl realizează subdiviziunile acestei agenții, cu reprezentanță în 55 de oficii din afara Poloniei. În așa fel, statul contribuie la promovarea produselor agroalimentare pe piețele externe.

 

Totodată, am avut o întâlnire cu Centrul Național de Sprijin pentru Agricultură și Fermierii Polonezi, un departament din cadrul Ministerului Agriculturii,care se ocupă de implementarea politicilor de dezvoltare a tehnologiei. Acest centru gestionează programul de stat de implementare a tehnologiilor, are în subordine instituții de cercetare și inovare care pun la dispoziția fermierilor diferite soluții precum soiuri noi, rase noi de animale, noi soluții de procesare a produselor agroalimentare ș.a. Agricultura Poloniei este foarte diversă. Deși pe primul loc la exporturi se poziționează produsele din sectorul animalier, sectorul de fructe și legume a fel joacă un rol important. La această întrevedere am reușit să stabilim relații de colaborare cu instituția menționată și am realizat un schimb de informații.

În ultima zi, au fost efectuate vizite la două grupuri de producători din sectorul fructelor și o Asociație pe produs cu indicație geografică protejată, „Merele din Grójec”. Aici, discuțiile s-au axat pe forma de cooperare a producătorilor de fructe din Polonia, avnd în vedere faptul că aceasta le permite colegilor noștri polonezi mai ușor să pătrundă și să se consolideze pe piețele noi. În special, am fost interesați de forma de organizare internă a grupurilor de producători și cum acestea găsesc mecanisme comune de coordonare a procesului de producție, cu alte cuvinte, cum asigură o producție omogenă.

Am aflat că fiecare membru al grupului beneficiază de consultanță din partea unei companii specializate pe toate aspectele ce țin de protecția contra bolilor și dăunătorilor, fertilizare, perioada de recoltare și multe alte lucruri care îi jută pe fermieri să producă loturi omogene de fructe. În același timp, producătorii decid împreună asupra diversității de fructe. În acest sens, se observă introducerea în sortiment a pomușoarelor sau fructelor sâmburoase.

Am rămas cu toții impresionați de capacitatea polonezilor de a coopera. De pe urma acestei cooperări beneficiază toți producătorii. În primul rând, aceștia pot accesa împreună resursele UE de subvenționare, în al doilea rând, pot atrage clienți mai mari și, totodată, își pot soluționa întrebările ce țin de problemele tehnologice.

De asemenea, am remarcat abordarea colegilor din Polonia în ceea ce privește infrastructura de post-recoltare. În cazul ambelor grupuri, pe care le-am vizitat, ne-au surprins stocurile și diversitatea sortimentului de ambalaje, începând cu cele solicitate în rețelele de magazine din Polonia și din țările scandive și terminând cu cele ale cumpărătorilor din Egipt și Dubai.

Alt lucru care ne-a impresionat este sistemul de control al calității care funcționează în cadrul acestor grupuri. Calitatea și metodologia de formare a prețurilor fructelor se determină și să stabilește doar după ce aceastea sunt spălate, calibrate și puse în cutii. În grupurile de producători există două abordări referitor la formarea prețurilor pentru producători:

  1. Pentru livrarea produselor imediat după recoltare
  2. Pentru livrarea conform cererilor de oferte convenabile

Conform observațiilor generale, producătorii de mere din Polonia își ajustează afacerile conform ultimelor tendințe. Ei defrișează livezile cu soiuri mai vechi (orientate către piața din Federația Rusă și țările CSI) și le replantează cu soiuri solicitate pe piața UE și alte piețe-țintă.

Concluziile în urma acestei vizite:

  • În prezent, conform ultimelor tendințe ale pieței, un producător de unul singur nu ar putea face față tuturor provocărilor. Doar cooperând, fermierii își pot comercializa fructele la prețuri rezonabile și competitive.
  • Producătorii polonezi plantează multe livezi cu mere de soiuri Gala.
  • Producătorii polonezi fac investiții în pomușoare.
  • Grupurile de producători au un sortiment variat de fructe.

Această vizită a fost posibilă datorită suportului Agenției poloneze pentru investiții și exporturi (PAIH), care are o relație bună cu reprezentanții sectorului din Polonia, ceea ce a contribuit la deschiderea din partea fermierilor polonezi. Cheltuielile legate această misiune au fost suportate în totalitate de către membrii Asociației.