Natalia Marchevici: Mi-aș dori ca producătorii noștri să poată valorifica șansele oferite produsului moldovenesc pe piața UE
Natalia Marchevici a început acum 10 ani activitatea în cadrul întreprinderii specializată în producerea și comercializarea fructelor Codru ST, membru fondator al Asociației Moldova Fruct.
„Am activat anterior într-un alt domeniu care nu avea tangențe cu agricultura. La Codru ST am venit în anul 2011 pe poziția de office manager, ulterior am început să mă ocup și de întocmirea contractelor, iar din 2017 particip direct la planificarea investițiilor, implementarea proiectelor investiționale, inclusiv celor de grant. Monitorizez și gestionez implementarea activităților cap-coadă”, spune Natalia, care în prezent a avansat până la poziția de manager vânzări în cadrul Codru ST.
Natalia spune că prin muncă și prin implicare a reușit să crească și să se dezvolte în cadrul întreprinderii. „Creșterea mea ca specialist în vânzări s-a produs pe parcursul ultimilor ani. Inițial nu aveam idee despre agricultură, cu toate că părinții mei au activat în acest domeniu. Poți să obții rezultate în acest domeniu doar atunci când te dedici sută la sută și faci un lucru pe care îl înțelegi și îți place”, menționează Natalia Marchevici.
Specialista relatează cât de important este ca în spatele unui conducător de întreprindere să fie o echipă constituită din oameni cu inițiativă și responsabili, pentru a transforma ideile în rezultate . „Atâta timp cât omul este implicat, nu doar angajat și înțelege ceea cu ce se ocupă și tratează sarcinile cu responsabilitate, atunci și lucrurile reușesc. Din start poți să anticipezi un rezultat bun”, consideră Natalia.
Dea lungul timpului, Codru ST a cunoscut o dezvoltare vertiginoasă, dar și evoluția pieței în acești ani a fost foarte diferită.
„În 2013 a fost achiziționată și instalată linia de sortare, iar calitatea și productivitatea muncii a crescut. Lucrul este automatizat, iar oamenii au grijă ca să pună în cutii produsul gata spălat și calibrat, în acest fel ești mult mai sigur că în final clientul primește ceea ce a solicitat. Dacă a cerut mere de calibrul 65+ atunci anume aceasta oferim. Poți să negociezi și niște criterii de preț în momentul în care cineva solicită un anumit soi de măr sau un anumit calibru”, afirmă Natalia.
Specialistul în vânzări relatează că întreprinderea face încercări de a diversifica piața de desfacere pentru fructe. În anul 2014 Codru ST a făcut prima încercare de a comercializa mere în Orientul Mijlociu, iar în 2020 au vândut pentru prima oară prune în Germania.
„A fost o experiență deosebită și, spre surprinderea mea, mult mai ușoară. Procesul de vânzare a fost mult mai simplu. Noi suntem obișnuiți cu piața rusă, acolo unde apar spontan noi reguli, noi certificate, pe piața Uniunii Europene în schimb regulile sunt stabilite din start și se procedează conform înțelegerilor semnate în prealabil. Acolo unde este calitate, acolo este și cumpărător. Dacă oferi un produs calitativ, îl ambalezi conform tuturor normelor, respecți toate cerințele ce țin de siguranța alimentului nu ai cum să rămâi cu el în frigider”, a subliniat Natalia Marchevici.
Codru ST este în căutarea piețelor alternative pentru mere, pentru aceasta implementează acum un proiect cu suportul proiectului USAID Agricultura Performantă în Moldova prin intermediul căruia a fost achiziționată o linie de ambalare a fructelor flow-pack.
„Mizăm să vindem în sezonul care se apropie fructe ambalate pe piața vecină: România și poate și în alte țări din UE”, a firmă Natalia.
Specialista menționează că în Moldova avem două categorii de vânzători: cei care cumpără și vând și cei care participă la procesul de producere și vând. „Sunt doi oameni care văd diferit lucrurile. Cel care este și producător și vânzător vede cu cât efort se depune pentru a obține un produs, cum se lucrează la calitate, siguranța alimentului. Cel care doar cumpără și vinde mai departe are alte interese: stabilește cerințe, dar își dorește să obțină un preț cât mai mic. Este destul de greu să ajungi la client și să-i satisfaci toate cerințele, pentru că clienții sunt diferiți și au cerințe diferite. Trebuie să fii flexibil, să te adaptezi și să fii mereu la curent cu cerințele pieței. Cel mai important este să găsești mereu soluții, ”nu pot” și ”nu e posibil” nu există în vânzări”, spune Natalia Marchevici.
Dedicată muncii pe care o face zi de zi ea își dorește ca producătorii noștri să poată să valorifice șansele pe care le are produsul moldovenesc pe piața UE.
„Mi-ar face plăcere să iau parte la acest proces. Este frumos atunci când obții succes, și nu doar pentru tine, ci pentru întregul sector de producere a fructelor din Moldova, pentru țara ta. Și îmi place că, fiind la Codru ST, pot să contribui la expunerea fructelor moldovenești pe rafturile supermarketurilor din Uniunea Europeană, dar și din alte colțuri ale lumii. Este o cauză frumoasă și nobilă, și aceasta mă motivează”, încheie Natalia.