Piața tradițională rămâne în topul exporturilor de fructe moldovenești

Data publicării : 31.01.2018

Producătorii autohtoni de fructe afirmă că diversificarea pieței de export trebuie să se desfășoare concomitent cu valorificarea oportunităților oferite de piața tradițională. Iată de ce producătorii agricoli trebuie să valorifice participarea în cadrul expozițiilor internaționale pentru fortificarea relațiilor comerciale care funcționează de mai mulți ani, dar și pentru a stabili contacte cu noi comercianți.

WorldFood Moscova din anul curent demonstrează cum trebuie să fie valorificată o expoziție internațională.  În luna septembrie, 14 companii producătoare, procesatoare și exportatoare de fructe, membre a Moldova Fruct au participat cu suportul proiectului USAID Agricultura Performantă în Republica Moldova și MIEPO la expoziția WorldFood Moscova. Producătorii din Republica Moldova au propus cumpărătorilor de pe piața CSI, Asiei Centrale și companiilor europene o gamă largă de produse cum ar fi: mere, prune, pere, piersici, struguri, fructe uscate, conserve și, în premieră, snakuri din mere. În cadrul acestei expoziții, producătorii moldoveni au reușit să semneze contracte de export a fructelor și strugurilor cu rețele de supermarketuri din statele membre CSI dar și țări din UE.  Despre rezultatele obținute și necesitatea de promovare în continuare, participanții și reprezentanții donatorilor au discutat, recent, în cadrul unui atelier de lucru.

„Fructele moldovenești sunt foarte solicitate în acest sezon pe piața tradițională. Soiurile italiene de mere produse în Moldova se bucură de un real succes. Observăm că nivelul de calitate a crescut semnificativ. După participarea la WorldFood Moscova, în septembrie 2017, compania noastră a reușit să încheie contacte cu 3 rețele de supermarkete. Am comercializat pe piața Federației Ruse 560 de camioane de fructe. Este un rezultat pe care l-am obținut inclusiv datorită faptului că am participat la expoziție și am promovat fructele noastre de calitate.” a spus Eugenia Velicescu, directorul întreprinderii Elit Fruct.

Farm-Prod a reușit anul trecut să vândă 120 tone de mere unui comerciant din Belgia pe care l-a cunoscut la Moscova în cadrul expoziției. Exportatorul a manifestat interes față de fructele moldovenești și a venit într-o vizită la livezile întreprinderii.

„Am stabilit mai multe contacte la WorldFood 2017. Datorită exportatorului belgian, merele noaste au ajuns pe piața Marii Britanii. Anul 2017 a fost un an favorabil pentru agricultorii din Republica Moldova. Am obținut o calitate mai bună la fructe, am devenit tot mai profesioniști în promovare, iar expozițiile sunt organizate la un nivel înalt. Noi mizăm și în continuare pe suportul partenerilor de dezvoltare care ne-au ajutat până în prezent. Cred totuși că calitatea este cea mai bună reclamă. Un produs calitativ poate fi ușor vândut pe orice piață”, afirmă reprezentantul Farm-Prod, Marian Gorincioi

„Din 300 de mașini exportate, începând cu luna septembrie 2017, 200 au mers pe piața tradițională. Toate relațiile se stabilesc timp de mai mulți ani. Iată de ce participarea la expoziții este foarte importantă, spune Iurie Dogotari, directol al Mistin-Com SRL.

Vasile Munteanu, manager program de granturi în cadrul proiectului USAID Agricultura Performantă în Republica Moldova: „Participarea la acest tip de expoziție este binevenită. Asociația Moldova Fruct alături de membrii săi ar trebui să aibă o strategie de promovare a fructelor pentru o perioadă de 3 și chiar 5 ani. Trebuie promovată ideea de participare eficientă și de demonstrare a avantajelor participării la expoziție pentru alți membri care nu au avut posibilitate să-și expună produsele.”