Data publicării : 28.02.2024

„Am avut întotdeauna o pasiune pentru plante și mi-am dorit să lansez o afacere în acest domeniu. Cunoștințele acumulate la facultate m-au ajutat”, spune Dmitrii Albot, un tânăr ambițios care și-a lansat, anul trecut, afacerea cu sere verticale pentru producerea salatelor, în supermarketurile din Chișinău.

O analiză succintă a rafturilor cu salate din supermarketurile din țară i-a permis tânărului să constate că o mare parte din salate sunt de import.

„Atunci când am încercat să identificăm problema, am constatat că producătorii locali au o capacitate de producție mică. Majoritatea dintre ei sunt sezonieri și pot produce salate doar în lunile calde ale anului. În lunile reci, nimeni nu produce din considerente economice. Cu toate acestea, oamenii continuă să mănânce iarna. Astfel, rețelele de magazine încheie contracte vara cu producătorii autohtoni, iar iarna trebuie să caute alți furnizori. Din acest motiv, le este mai simplu să colaboreze cu furnizori din Italia sau Turcia, care să le furnizeze același produs pe tot parcursul anului”, menționează tânărul antreprenor.

Compania Smart Hidro Farm a identificat o soluție tehnologică prin care a demonstrat că serele verticale permit crearea condițiilor climatice favorabile pentru orice cultură. Întreprinderea a construit cea mai mare seră verticală din Moldova.

„Sera noastră este situată în centrul orașului Chișinău. Creștem salate fără soare, fără sol și folosim cu 95% mai puțină apă pentru irigare. Avem un standard înalt de calitate pe tot parcursul anului. Acesta este avantajul nostru – furnizăm o cantitate specifică și putem garanta aceeași calitate constantă”, spune Dmitrii Albot.

Cu investiții semnificative în sera verticală, compania a analizat cu atenție metoda de livrare a salatelor și a decis să aducă producția mai aproape de consumator.

„Am analizat metoda tradițională de distribuție, care presupunea păstrarea produsului în frigider. Dar imediat ce se taie rădăcinile salatei și este pusă în frigider, tot efortul meu se egalizează cu zero, iar salata noastră nu se diferențiază de cea adusă din Italia. Noi am adus producția în fața consumatorului, am creat o miniseră pe care o instalăm în supermarket și astfel înlocuim frigiderele cu sera prin care vindem produsul nostru. Livrăm produsele zilnic în magazine și, în loc să le depozităm, le plasăm în sera noastră. Astfel, salata, un produs perisabil, devine un produs viu care poate crește în magazin timp de o săptămână sau două. Consumatorul o poate scoate direct din seră și are o experiență unică de a o culege singur”, relatează antreprenorul.

Compania a început vânzările la sfârșitul anului trecut și a poziționat produsul în categoria Premium pentru oameni conștienți, care înțeleg că cultivarea unui produs în încăpere nu poate fi ieftină. Rafturile cu salate se găsesc în magazinele rețelei Nr. 1 și Kaufland.

„Experiența noastră în colaborarea cu rețelele de magazine a fost provocatoare, dar suntem optimiști. Am avut nevoie de o putere considerabilă de negociere pentru a face față condițiilor impuse de magazine. Cu toate acestea, credem că schimbarea este posibilă, iar faptul că am reușit să facem acest pas demonstrează că se poate”, spune Dmitrii.

Tânărul este beneficiar al Programului Bridge, destinat sectorului horticol, lansat de Agenția de Investiții și implementat de proiectul USAID Competitivitate și Reziliență Rurală în Moldova. Cu suportul programului, a participat la câteva evenimente internaționale în cadrul cărora și-a creat o viziune clară despre serele verticale și alte inovații în acest domeniu.

„Programul Bridge oferă oportunitatea de a vedea și înțelege lucruri, nu doar limitându-te la ceea ce ai văzut în Moldova. Noi nu creăm inovația, ci o aducem și o ajustăm la condițiile din Moldova. Pentru a realiza această legătură, trebuie să călătorești și să vezi. Cu suportul Bridge, am participat la GreenTech Amsterdam, unde lideri din întreaga lume din industrie își prezintă inovațiile. Cel mai important aspect pentru mine este că multe universități își prezintă lucrările științifice. Este o șansă unică să afli despre descoperiri cu 5-6 ani înainte ca ele să devină produse. Am vizitat și cea mai mare seră automatizată din centrul Europei, situată la Timișoara. Informațiile obținute nu au un impact direct, dar atunci când vezi și auzi lucruri noi, îți poți crea mai ușor o viziune.”, consideră Dmitrii Albot.

De la lansarea programului Bridge, destinat sectorului horticol și apicol, 48 de aplicații au fost aprobate. Programul ajută companiile să participe la conferințe, vizite de studiu, expoziții, ateliere de lucru etc. Pentru a beneficia de program, vă invităm să aplicați aici.