Termen dublu de valabilitate, gust autentic: istoria prunelor uscate din Hîrbovăț, Călărași, care cuceresc lumea

Data publicării : 30.08.2024

În plin sezon de recoltare a prunelor, ne-am propus să discutăm cu cei care le usucă și le procesează, și n-o fac oricum, dar cu o tehnologie unică în Moldova. Despre crearea brandului „Prunesso”, ce-l face atât de deosebit, debutul și succesele internaționale, precum și ambițioasele planuri de viitor, am discutat cu Neli Covaș, Directoarea de marketing și vânzări, „Prunesso”.

Acum 8 ani, fondatorul companiei, Dumitru Covaș, specializat în exportul de prune proaspete, a fost nevoit să găsească o soluție pentru a reduce pierderile cauzate de perisabilitatea rapidă a fructelor. Astfel, s-a născut ideea de a usca și procesa prunele, dând naștere, la Hîrbovăț, Călărași, la un produs unic atât pe piața locală, cât și externă.

Fructele uscate „Prunesso” se disting printr-o tehnologie de procesare deosebită, care le conferă un gust autentic și o durată de viață neobișnuită pentru acest tip de produs, de tocmai 1 an, comparativ cu 6 luni de valabilitate, pe care le au produsele similare.

„Într-adevăr, vorbim de un produs specific pe piața noastră, căci niciun producător de prune uscate nu oferă termen de valabilitate de 1 an, precum o facem noi. Ne putem mândri că deținem cele mai mari cuptoare de uscare a prunelor, ca lungime și capacitate din Republica Moldova. Iar utilajele cu care lucrăm au fost adaptate tehnologiei unice de prelucrare și procesare”.

Cu pași mici, dar siguri, în doar câțiva ani, „Prunesso” a reușit să-și facă un nume atât pe piața internațională, cât și locală, și chiar să debuteze la expoziții internaționale.

„Am participat, în 2023, la 2 expoziții: Asia Fruit Logistica, în China, și Fruit Attraction, în Spania. A fost o experiență frumoasă. Ambele evenimente s-au soldat cu impresii din partea potențialilor parteneri. Majoritatea vizitatorilor standului nostru se mirau că asemenea produse delicioase vin din Republica Moldova. Au apărut solicitări, dar cu partea chineză nu sunt stabilite, deocamdată, acorduri de colaborare în materie de fructe uscate. Au fost solicitări, inclusiv, din America de Nord, însă aici cheltuielile logistice sunt, spre regret, exorbitante. Respectiv, continuăm să lucrăm cu piața europeană”.   

Așadar, cât privește piața europeană, pruna uscată din Hârbovăț este exportată angro în Bulgaria, Cehia, România, Franța, Maroc, Algeria, Italia și Germania. Cu toate acestea, și pe filiera exportului există provocări și strategii de reorientare a comercializării produsului.

 „Pe piața externă, consumul de fructe uscate a scăzut în ultimii 2 ani de, practic, 2 ori și acest lucru este legat de situația economică, determinată de războiul din Ucraina. Din acest considerent, am luat decizia de a ne redirecționa activitatea spre rețelele de magazine și ne bucură că acest lucru deja dă roade.

Așa, produsele „Prunesso” sunt prezente în zeci de rețelele ale magazinelor din Republica Moldova și România.

„Anul trecut, am început comercializarea, în retail, a produselor noastre pe piața internă și cea a României. Pot spune că suntem unicii furnizori care nu au niciun retur al mărfurilor. Ne propunem să ne creștem prezența, în special, în România. Dacă la moment prunele noastre uscate sunt de găsit în 33 de magazine din împrejurimile Bucureștiului, până la sfârșit de an ne propunem ca cifra să depășească 200 de magazine”.

Compania comercializează de la producători soiul de prune Stenley, care oferă rezistență bună și se adaptează la tehnologiile de uscare și procesare. Cu toate acestea, seceta din acest an și-a lăsat amprenta asupra materiei prime:

„Față de anul trecut, recolta în acest an este de circa 60% mai mică. Acest lucru ne-a făcut să achiziționăm și uscăm cu circa 30% mai puțin, decât în 2023. Bineînțeles, acest lucru va afecta și sinecostul produselor”.

În spatele fructelor uscate „Prunesso” stă o echipă de peste 35 de angajați, care până la final de an promit să pună umărul la diversificarea producției și să ofere consumatorilor o experiență gustativă inedită.

„Urmează să apară pe rafturile magazinelor alte 4 poziții de produse, cum ar fi: nucile uscate și sărate, mix-urile de nuci. Iar în perspectivă, ne propunem să lansăm și fructele uscate în ciocolată. Vom încerca să oferim un produs diferit de cele pe care ne-am obișnuit să le vedem în magazine. Pregătim ceva wow!”.