Asociația Moldova Fruct a lansat Academia Exportatorului
Asociația Producătorilor și Eportatorilor de Fructe Moldova Fruct a organizat în luna aprilie, curent un șir de seminare regionale pentru producătorii și exportatorii de fructe interesați să stabilească contacte și să facă export pe piața Uniunii Europene. La ședințele de instruire au participat mai mult de o sută de producători și exportatori care au fost informați despre cerințele și standardele de calitate solicitate pe piața UE. Seminarele au fost organizate în cadrul programului „Asistență orientată spre consolidarea capacităților de export în UE”, implementat de Moldova Fruct.
Expertul olandez Piet Schotel, a menționat că în UE cel puțin 75% din produse agroalimentare sunt vândute prin intermediul rețelelor de vânzare cu amănuntul. De regula, la nivel de țară această cotă este deținuta de 3-4 companii de retail. Prin urmare, puterea de decizie a acestor companii este una determinantă, ceea ce le permite să impună propriile reguli de joc.
„Dacă ținem cont că aceste tendințe devin tot mai pronunțate și pe piețele noastre tradiționale, inclusiv și pe piața internă, producătorilor și exportatorilor moldoveni, pentru a rămâne în business, nu le rămâne decât să se conformeze cerințelor înaintate de retaileri”, consideră Adrian Cojocaru, coordonator de proiect.
Moldova Fruct a lansat recent și o Academie a Exportatorului. Conceptul prevede realizarea câtorva subiecte video care urmează a fi difuzate la TV, dar și plasate pe internet, prin intermediul cărora cei care nu au participat la seminare au posibilitatea să afle condiții, standarde, preferințe ale consumatorului și alte informații legate de exportul fructelor pe piața europeană, urmărind recomandările expertului Piet Schotel.
Amintim că activitățile descrise sunt parte a proiectului „Reforma Climatului Investițional al Republicii Moldova” finanțat de Ambasada Suediei și implementat de Corporația Financiară Internațională, membru al Grupului Băncii Mondiale în colaborare cu agenția olandeză CBI – Centrul de Promovare a Importurilor din Țările în Curs de Dezvoltare.