Moldova Fruct la RO Fruits & Vegetables Show
Membrii Asociației Moldova Fruct, cu suportul Proiectului USAID Competitivitatea și Reziliență Rurală au participat la Forumul „RO Fruits & Vegetables Show” ediția 2024. Evenimentul, marcă în industria legumelor și fructelor proaspete, a fost organizat de Modern Buyer pentru profesioniști din întreaga industrie și a fost dedicat noilor tendințe de consum, inovațiilor și strategiilor de colaborare în domeniu.
„Piata României constituie o destinație importanta pentru noi și o tratăm că piață locală, datorită proximității logistice și preferințelor similare ale consumatorilor. M-am bucurat să am ocazia de a interacționa direct cu reprezentanții lanțurilor de retail din România, precum: Metro Cash&Carry, Carrefour, Lidl, Profi, Auchan, Diana. Totodată, am remarcat că în comerțul modern din România, merele sunt pe locul 2 ca produse comercializate și se atestă o creștere a cererii pentru soiurile de club. Comparativ cu anul trecut pe piață s-a înregistrat o cerere în creștere cu 23% pentru struguri și caise,”, a menționat Ștefan Bîtlan, director Fani SRL.
Carrefour a prezentat experiența lor în cooperarea cu producătorii români reușind să își asigure necesarul de produse proaspete din surse locale. În acest sens, lucrează cu 29 cooperative de producători de fructe și legume (peste 350 de fermieri), dintre care 11 au fost create de Carrefour. Un aspect important îl constituie dezvoltarea capacității de stocare și producție în paralel.
Consumatorul de peste Prut nu mai alege produse după criteriul preț avantajos, ci s-a reorientat spre calitate, gust și avantajele care îi sunt oferite. Conform datelor prezentate de NielsenIQ (companie de cercetare de piață, care analizează datele despre comportamentul consumatorilor și tendințele de piață la nivel global) fructele și legumele constituie 8,1% din coșul de consum al unui român. Iar în acest an vânzările cu fructe și legume în România au cunoscut o creștere de 14%, comparativ cu anul precedent.
„În sezonul curent, s-a atestat o creștere semnificativă a exporturilor de fructe moldovenești în România, în special a merelor la începutul noului sezon. Trendurile care trebuie urmărite cu mare atenție de producători și exportatori sunt: inovația, modul sănătos de viață, sustenabilitate, marcă privată, comerțul online, protecția mediului, generația Z (conform datelor în 2030 ei vor constitui principala categorie de consumatori). Doar prin aceste criterii se va putea menține fidelitatea clientului la raft. Consumatorii români își doresc la raft produs fără plastic și se pune accent tot mai mult pe ambalajul din carton și în special cel B2C, caserole, pungi de hârtie, tăvițe”, a subliniat Alexandra Bîcu, specialist marketing Moldova Fruct.
Moldova exportă anual o cantitate tot mai mare de fructe pe piața României. În primele 10 luni ale anului 2024, în România au fost exportate 20 de mii de tone de mere, 16 mii de tone de struguri și 12 mii de tone de prune.