Oportunități promițătoare pentru fructele moldovenești pe piața Marii Britanii

Data publicării : 14.06.2024

Identificarea și explorarea oportunităților de export pentru fructele moldovenești pe piața britanică deschid noi perspective comerciale promițătoare. În perioada 11-13 iunie, Asociația Moldova Fruct, împreună cu cinci producători și exportatori de fructe din Republica Moldova, a efectuat o misiune comercială în Marea Britanie, cu sprijinul Proiectului USAID Competitivitate și Reziliență Rurală în Moldova (PCRR) și al Biroului Comercial Economic al Ambasadei Republicii Moldova în Regatul Unit. Scopul principal al vizitei a fost identificarea și explorarea oportunităților de export pentru fructele moldovenești pe piața britanică.

Delegația moldovenească a avut întâlniri cu importatori de fructe, reprezentanți ai celor mai mari lanțuri de retail din Marea Britanie, precum și cu operatori din piețele angro. Discuțiile s-au axat pe potențialul fructelor moldovenești pe piața britanică, unde au fost identificate oportunități promițătoare, în special pentru mere, prune, struguri de masă și cireșe.

„Deși mai multe companii, membre ale Moldova Fruct, au efectuat deja livrări de probă de prune, struguri și mere în Marea Britanie, în cadrul acestei misiuni am identificat oportunități pentru dezvoltarea vânzărilor sustenabile cu volume comerciale pentru fructele moldovenești. Este o piață mare, care oferă oportunități pentru exportatorii moldoveni în diverse canale de vânzare: programul național pentru școli, care este un canal de vânzare foarte dezvoltat, dar oferă prețuri modeste; piețele angro, unde cerințele privind certificările sunt mai flexibile, dar fluctuația prețurilor este legată de conjunctură. Retail-ul tradițional în Marea Britanie este în scădere, deoarece tot mai mulți consumatori preferă să cumpere produsele de la supermarketuri. Retail-ul modern oferă oportunități mai mari ca volum prin programe planificate, mai stabile ca preț, dar cerințele privind certificările și ambalajele sunt foarte rigide. Totuși, având în vedere că este o piață foarte competitivă, cerințele de calitate față de produs sunt foarte înalte în toate canalele de distribuție”, a declarat Alexandra Bîcu, specialist marketing Moldova Fruct.

Penetrarea pieței britanice, prin contractele directe cu lanțurile de retail, necesită nu doar certificarea conform standardelor internaționale, GlobalG.A.P., GRASP, SMETA, IFS sau BRC, dar și trecerea unui audit special la departamentul de control al calității al supermarketului. Procedura de listare poate dura până la un an și jumătate. Pentru a fi atractivi pentru acest tip de cumpărători, producătorii din Moldova trebuie să se coopereze pentru consolidarea volumelor de produse omogene. Mai multă flexibilitate oferă colaborarea cu importatorii și furnizorii de servicii, însă extinderea lanțului valoric oferă prețuri mai puțin atractive.

Ambalajele solicitate pentru mere de calibru 55+ sunt lăzile de carton în două straturi, pentru dimensiunile mai mici – pachete cu câte 10 mere sau lăzi de carton tip buchel de 18 kg; pentru prune – lăzi de carton (sau lemn pentru piețele angro) de 6 și 9 kg; pentru struguri de masă – pungi zip sau caserole de 500 g, câte 10 într-o cutie de carton; iar pentru cireșe – lăzi de carton de 2 sau 5 kg.

În cadrul misiunii, trei companii britanice și-au exprimat intenția de a vizita Moldova pentru a analiza posibilitățile de import în sezonul următor. Este evident că există un interes pentru fructele moldovenești pe piața Marii Britanii, dar este necesară o mai bună cunoaștere a Moldovei ca sursă de aprovizionare. Vizitele planificate ale importatorilor britanici vor ajuta la stabilirea unor relații comerciale și la creșterea vizibilității produselor noastre pe piața britanică.