Producătorii moldoveni pregătiți să-și vândă fructele pe piețele din Orientul Mijlociu

Data publicării : 21.12.2017

– Recent v-ați întors de la expoziția World of Perishables din Emiratele Arabe Unite. Ce au propus producătorii din Moldova la acest eveniment?

– World of Pereshables Dubai este cea mai mare expoziție din regiune focusată pe fructe și legume proaspete. Evenimentul reprezintă o platformă comercială și expozițională pentru țările din Golf și ale Africii de Est, Asiei Centrale și de Sud. Cei 5 membri ai Moldova Fruct, care au participat la expoziția din acest an, au propus vizitatorilor: mere, struguri, prune, struguri uscați și prune uscate. Au fost prezentate și discutate diferite oportunități cu potențialii parteneri referitor la alte produse, recoltate în sezon de către fermierii Moldova Fruct.

Participăm pentru a doua oară la acest evenimet și am observat o evoluție în organizarea expoziției, dar și în calitatea vizitatorilor. World of Perishables devine tot mai importantă în segmentul respectiv pe piața Golfului. Membrii prezenți la stand au perceput piața ca fiind foarte interesată de produsele noastre și foarte interesantă din punct de vedere al diversificării pieței. Pentru producătorii de fructe autohtoni, nu mai sunt atât de înfricoșătoare elementele care îi opreau până acum să exporte pe piața respectivă. Au înțeles care sunt cerințele. Vizitele la piața agroalimentară, discuțiile cu reprezentanții comerciali ai rețelelor de comerț cu amănuntul din regiune ne-au încurajat să inițiem primele livrări pe una din piețele din regiune. Considerăm că, împreună cu membrii noștri o să facem în curând prima livrare.

Țin să menționez că obiectivul Asociației Moldova Fruct de a oferi suport membrilor în diversificarea piețelor este împărtășit și de partenerii noștri de la proiectul USAID Agricultura Performantă în Moldova și Organizația de Atragere a Investițiilor și Promovare a Exportului din Moldova (MIEPO). Ei au fost foarte deschiși să ne ajute în eforturile noastre.

– De ce ați selectat să participați anume la această expoziție?

– Cum am menționat anterior, expoziția în cauză devine cea mai importantă platformă dedicată produselor respective. Participarea la World of Perishables este oportună datorită faptului că sezonalitatea principalelor produse pe care pot să le ofere producătorii din Republica Moldova, determină oarecum evenimentele de promovare la care putem participa. Dacă la moment emisfera sudică a globului este în proces de recoltare, noi am recoltat demult și acum putem vinde. Dacă am participa la o expoziție din luna mai atunci ar fi dificil pentru că nu mai avem ce vinde în acea perioadă, sau ar fi oportună participarea la expoziții cu produse de nișă, cum sunt cireșele sau caisele.

– Care sunt șansele ca fructele moldovenești să ajungă pe piețele din această regiune? Care ar fi avantaje comercializării fructelor anume pe aceste piețe?

– Șansele sunt foarte mari. Interesul este demonstrat de către agenții economici care s-au oferit să ne găzduiască vizitele la oficiile și la punctele lor comerciale. Interesul este demonstrat de faptul că ei deja ne-au contactat pentru a le oferi cantități și prețuri, au luat mostrele noastre și le-au prezentat în rețelele de comerț cu amănuntul pentru a vedea care sunt reacțiile. Șansele sunt foarte mari atâta timp cât o să ne mobilizăm să elaborăm lucruri care nu sunt specifice pentru comerțul pe piețele tradiționale.

– Din punct de vedere al standardelor de calitate cât de eligibili suntem?

– Dacă vorbim despre standardele de calitate și marketing atunci cu siguranță suntem eligibili. Produsele noastre pot fi comercializate pe piețele respective, atâta timp cât sunt acceptate pe piețele cu cele mai dure cerințe, din punct de vedere a standardelor, cum sunt cele ale UE. Cu siguranță putem exporta pe piețele Asiei și ale orientului Mijlociu. Standardele fitosanitare și inofensivitate sunt mai mult decât accesibile pentru producătorii din Republica Moldova. În anul curent, mai mulți producători autohtoni au fost certificați Global GAP și, atunci când mergi pe aceste piețe cu un certificat Global GAP ai un avantaj semnificativ. Rămâne să mai lucrăm la ambalaj.

– Cheltuielile mari pentru transportarea fructelor ar putea să taie din dorința de a exporta?

– Cheltuielile de transport nu sunt cu mult mai mari decât cele pentru livrările pe piețele tradiționale. Diferența constă în timpul de livrare și metodele noi de transportare care nu sunt cunoscute încă de exportatori. Vorbim despre transportarea mărfii în containere maritime. Trebuie să recunoaștem că există încă o reticență la acest capitol.

– Putem vorbi despre primele contacte stabilite în rezultatul participării la World of Perishables?

– Am reușit să stabilim mai multe contacte, calitative. Am stabilit contacte cu agenți economici din aproximativ 20 de țări din Orientul Mijlociu, Asia, Europa, Africa. O mare parte dintre ei sunt foarte interesați, ne-au contactat deja, pe unii i-am vizitat la punctele lor comerciale și la oficii. Cele mai numeroase sunt contactele din Emiratele Arabe Unite, Oman, Arabia Saudită, Iordania și Liban. Avem câțiva din India cu care am ajuns deja la înțelegerea să le facem o livrare de prune de probă. Urmează să stabilim prețul pentru transportare și o să luăm o decizie finală.

– Cumpărătorii de pe aceste piețe sunt interesați de fapt de un produs ieftin sau de unul calitativ?

– Ei sunt interesați de un produs calitativ și, desigur, ca acest produs să nu fie mai scump decât cel pe care pot să-l furnizeze deja din altă parte. Avantajul competitiv este important.