Studiu: Oportunități de export a fructelor moldovenești în România
Piața României este una tradițională și foarte importantă pentru exportatorii din Republica Moldova. Vorbim despre o piață a Uniunii Europene care este în permanentă creștere și față de care este manifestat un interes tot mai mare. Republica Moldova se află în topul țărilor din care România importă struguri, prune și mere. Datele oficiale arată că în anul 2018, România a importat din țara noastră 11.771 tone de struguri, 9.412 tone de prune și 1.865 tone de mere.
Datele au fost prezentate în cadrul studiului: „Oportunități de comercializare a fructelor și legumelor moldovenești către rețelele de retail din România”, elaborat recent în cadrul Proiectului USAID Agricultura Performantă în Moldova și prezentat membrilor Asociației Producătorilor și Exportatorilor de Fructe „Moldova Fruct”.
Potrivit studiului, Republica Moldova se află pe primul loc în top 3 țări din care România importă struguri. Moldova revendică, așadar, cea mai mare pondere a importurilor totale de struguri, atât în volum cât și în valoare. Datele oficiale arată că în 2018, România a importat din Republica Moldova o cantitate de 11.7 mii tone de struguri în valoare totală de 9.2 milioane de euro. Italia și Grecia se află la diferențe relativ mici față de Moldova.
Și în cazul prunelor, studiul arată că Moldova rămâne pe primul loc în top 5 țări de proveniență a produselor care ajung pe piața de peste Prut. România importă anual din țara noastră 9.400 tone de prune, ceea ce înseamnă peste 70% din totalul importuri de prune proaspete. Achizitorii argumentează că aleg prunele moldovenești pentru proxemitate și calitate superioară a produsului.
Moldova intră în top cinci țări din care România importă mere, datele oficiale arătând că în 2018 am exportat 1.865 tone. Vorbim totuși despre o cantitate cu mult mai mică față de anul 2017, când cifra exporturilor a ajuns la 5.998 tone de mere, iar în valoare bănească exporturile au scăzut de la 1,6 milioane euro, în 2017 – la 654 mii euro, în 2018.
Toate aceste date confirmă existența multiplelor oportunități pentru fructele moldovenești pe piața din Romania. Totuși, producătorii agricoli interesați de exportul fructelor și strugurilor în Romania are trebui să țină cont de cerințele pe care le au de rețelele mari din această țară. La capitolul cerințe privind ambalajele, sunt preferate cele din carton, lemn, plastic, cele returnabile de tip Euro Pool System, IFCO, Polymer Logistics, dar și ambalajele personalizate. Pentru mere sunt preferabile ambalajele de carton sau din lemn cu greutate de 13-14 kg, pentru struguri de 5-7 kg, iar pentru prune ambalajele trebuie să fie de 6, maxim 8 kg. Există însă o tendință generală în retailul modern din România de a reduce, pe cât e posibil, utilizarea ambalajelor din plastic și utilizarea cu preponderență a ambalajelor din carton, lemn sau a ambalajelor returnabile (sisteme IFCO sau EuroPool). Acestea din urmă sunt din plastic, însă sunt reutilizabile și beneficiază de un control strict al cantităților puse pe piață de furnizori. Ambalajele din plastic de unică folosință nu au fost eliminate de toți retailerii, dar ponderea lor este redusă substanțial.
În ceea ce privește certificările, rețelele de retail din România intervievate în cadrul studiului au precizat că certificările BRC, GLOBALG.A.P. sau IFS pentru produsele agricole sunt preferate de către rețele. Ca excepție, la nivelul întregii piețe, există un singur retailer pentru care certificarea GLOBALG.A.P este obligatorie, și anume Lidl, care condiționează în acest moment încheierea unui contract cu existența certificării GLOBALG.A.P. Auchan a anunțat în urmă cu doi ani că obiectivul pentru finalul de an 2020 este 100% furnizori auditați.
Un alt aspect important este că majoritatea comercianților prelevă cu regularitate probe din depozitele logistice în scopul verificării nivelului de pesticide. Recoltarea probelor se face aleatoriu, dar după un program bine stabilit anterior de către fiecare comerciant. Companiile au, în acest sens, contracte cu laboratoare acreditate din UE.
O altă recomandare, formulată de rețelele comerciale din Romania, este că producătorii moldoveni să-și prezinte mai bine oferta, să încheie parteneriate atât cu rețelele, cât și cu companiile de distribuție.