Tendințe și oportunități pentru fructele moldovenești în noul sezon
În cadrul expoziției Fruit Logistica 2022 de la Berlin, producătorii de fructe din Moldova au avut un șir de întâlniri cu reprezentanți ai rețelelor de supermarket și comercianți din diferite țări ale lumii.
„O concluzie generală a tuturor discuțiilor pe care le-am avut este că există oportunități de a extinde exporturile de fructe proaspete din Republica Moldova, în condițiile în care acestea se încadrează în standardele de calitate și marketing solicitate. Potențial real de export este în toate țările din UE pentru prune, caise, cireșe, struguri de masă și mere de soiuri de club”, spune Iurie Fală, director executiv Moldova Fruct.
Certificarea GlobalG.A.P./GRASP/SMETA/BRC/IFS este cheia, fără de care este practic imposibil de a obține acces pe piețele Europei Occidentale. Fără certificare fructele pot fi vândute maxim doar prin piețele de cartier, mici gherete, care în total comercializează nu mai mult de 10-20% din fructele proaspete, dar și în acest caz e vorba fie de fructe produse local, fie de fructe exotice.
Producătorii menționează că există o cerere în creștere la merele moldovenești în Orientul Mijlociu (EAU, Arabia Saudită, Oman, Bahrain, Qatar), India și Egipt. În condițiile războiului din Ucraina aceste destinații pot asimila toate cantitățile de mere produse în RM de soiurile: Gala, Golden, Granny Smith, Red Delicious, Fuji. Piața din Egipt este interesantă pentru merele tradițional produse în Moldova de soiurile Idared, Florina, Champion etc.)
Iurie Fală subliniază că, analizând mostrele expozanților din Italia, Spania, Olanda sau alte țări lideri în sector, concluzionam că avem o ofertă extrem de săracă din punct de vedere a ambalajului. Membrii Moldova Fruct trebuie să dispună de o variete mai largă de soluții de ambalaj și o prezentare mai atractivă a fructelor oferite la export:
-
- Tot mai puțin și mai puțin spațiu pe raft dedicat fructelor și legumelor în vrac. La fel ca în comerțul modern, așa și în comerțul tradițional. Toate produsele sunt ambalate pentru un singur cumpărător.
- Produsul în vrac poate fi încă întâlnit în magazinele cu preț redus, în preajma punctelor de comerț din piețele deschise și în piețele angro (în principal pentru mere, pere și produse de dimensiuni mai mari – pepeni galbeni și pepeni verzi).
- Nu există absolut nicio o ladă din lemn în lanțurile de vânzare cu amănuntul. Rareori ambalajul din lemn a fost întâlnit în comerțul tradițional, în principal pentru produse locale autentice. Doar cei care reambalează fructele acceptă cutii de lemn ca pachet provizoriu
- Majoritatea importatorilor ar prefera să importe fructe și legume în ambalaj de carton sau cutii returnabile din plastic din sistemele IFCO și EUROPUL.
- Cutii (container – 120 kg netto) din carton se aplică ca soluție pentru categoriile mai ieftine de mere pentru a reduce prețul final. Pentru producătorii moldoveni ar putea fi folosit și pentru transportul maritim al merelor pentru procesare.
Moldova Fruct menționează că, comunicarea profesională a exportatorilor de fructe proaspete din timp cu potențialii parteneri este crucială pentru inițierea și dezvoltarea colaborării comerciale. Pentru a începe o colaborare trebuie inițiate cel puțin următoarele acțiuni:
-
- Elaborați în mod profesionist profilul companiei cu volumele de livrare planificate pentru fiecare produs și expediați-l potențialului partener.
- Găsește, analizează și semnează declarația de furnizorilor și contractul cu importatorul sau compania sa de logistică.
- Actualizează-ți volumele planificate după fiecare risc meteorologic (îngheț, grindină, exces de umiditate, secetă) petrecut.
- Ajustează programul înainte de începerea sezonului sau trimite oferte de preț săptămânale pe tot parcursul sezonului. (Fii perseverent. Ofertele sunt revizuite întotdeauna, dar nu toate primesc răspuns sau sunt acceptate).
- Cu cât este mai frecventă și mai profesională comunicarea, cu atât este mai probabil să primiți o reacție la oferta dvs. (fie că este scumpă, fie că se suprapun furnizori din alte regiuni în acest moment etc.).
- Echipa Moldova Fruct conlucrează cu furnizorii de ambalaj, dar și partenerii de dezvoltare, pentru a lărgi spectrul soluțiilor de ambalaj care să fie ușor la îndemâna membrilor oricând, când acestea sunt necesare.
Echipa Moldova Fruct urmează să mențină și să faciliteze comunicarea continuă cu clienții care au vizitat standul pentru:
-
- schimbul de informații privind roada și calitatea fructelor
- invitarea și găzduirea misiunilor cumpărătorului în Moldova
- organizarea misiunilor exportatorului.